17 mars 2009
Can blood in a mouthwash cup transfer HIV?
What is your sexual orientation ?
straight
I have a question, earlier today I used mouth wash in the morning. Like always in the morning, I am very tired and did not notice there was blood in there. And i do not know whose blood was it. I asked my brother who shares the mouthwash cup with me and he replied not using it the night before or in the morning. So do I have any chance for me to get infected the HIV or AIDS virus. It has been bothering me since.
please reply thanks a lot

laurar
Hi Kenjin,
While HIV/AIDS is an illness that can be transmitted via contact with
an infected person’s blood, I would hold off on that self-diagnosis
unless there is some other reason for jumping to this conclusion.
If the blood in the cup you used was not your own, it is certainly
reasonable to ask whose it was. Presumably it belongs either to you or
to your brother, as you are the only two people who use this cup. So
first things first: get your own cup! It’s unsanitary to share
intimate items like this with other people, even if they’re family
members. You wouldn’t share your toothbrush with anyone else, so don’t
share your mouthwash cup, either.
Secondly, the blood you have come in contact with will not transmit
HIV/AIDS unless the person it belongs to is already infected. So,
unless your brother (or some mysterious person who broke into your
house in the middle of the night to bleed into your mouthwash cup) has
AIDS, you are not at risk.
Finally, I’m not a doctor, but as far as I’m aware, the HIV/AIDS virus
can only be transferred to your system by contact with infected blood
if you have some kind of an open sore that would allow access to your
bloodstream. I suspect that the blood you found was from brushing your
teeth, which is common, and this poses little threat. If you’re really
worried about it, however, I would recommend visiting your doctor for
an HIV test to soothe your fears.
– Laura
for Alterheros