#âge
#condom
#desire
#girlfriend
#pénétration
#risk
#sex
#STDs
#understanding
#way
21 juin 2006
Am I allowed to have sex at my age ?
Am i allowd to have sex at this age? with another 14 year old at least she said shes been wanting it for a while now and i dont know what to tell her…. i feel as if i should because i know about safe sex, stds, and pregnency. my dad says its ok if i wear a condom but i just dont know what to do? any advice?????

marilyn c.
Dear Tyler,
Thank you for writing us. From my understanding, your girlfriend would
like
to have sex with you (by which I am assuming that you refer to vaginal
penetration by the penis) but you are not sure if you have the right to
do
so because of your age. Also, you seem not sure about whether you are
really ready to have sex.
To begin, the age of consent (which is basically the age at which you
are
legally allowed to sign contracts and are considered as being mature
enough
to decide to have sex) is different depending on where you live and on
your
sexual orientation. If you are from Canada, it is 14 years old for
heterosexuals, so you and your girlfriend are both legally »allowed»
to
have sex. However, just because you are »allowed» doesn’t mean that
you
HAVE to ! The same goes regarding to your girlfriend; the fact that
she has
expressed the desire to have sex with you in no way obliges you to do
so if
you are not ready. What do I mean by »being ready to have sex» ?
1) You want to engage in a sexual relationship with your girlfriend at
this
moment, not because of peer pressure or because she wants too, but
because
this is something that you personally want right now, with this
particular
person.
2) You know what the consequences can be, i.e. the risk of pregnancies
and
STDs, etc., know how to best prevent them from happening and are ready
to
react properly in case that they do happen.
If for any reason you feel that you are not ready to have sex right
now,
then you should not engage in it and you should discuss your feelings
with
your girlfriend. Also, »having sex» doesn’t only involve vaginal
penetration by the penis; it can include a lot of other ways to show
each
other your love and desire. Some examples are cuddling, kissing,
caresses,
mutual masturbation, manual penetration (with fingers), oral sex, and
many
others. These are all things that you and your girlfriend might decide
to
experiment based on your feelings, cusiosity, desire, etc. Do you know
what
your girlfriend is ready for, and what are her expectations ?
Also, you mention that you think that you know enough about safe-sex,
but
are you really sure about that ? While wearing a condom during
penetration
is a good way to decrease the risk of contracting STDs or getting your
girlfriend pregnant, you have to know that it is not 100% safe; there
is
always a small risk that the condom pierces, that it doesn’t stay
positioned
properly during intercourse especially if you don’t put it on
correctly,
etc. Also, it is best to combine it’s use with another contraceptive
method
like the birth control pill to further decrease the risk of pregnancy;
in
the same line, it is best to not only use the condom at the time of
penetration but also for oral sex, for example, to decrease the risk of
aquiring an STD. While I won’t get too much into the details of how to
have
safe-sex here, you should make sure that your knowledge is truly
adequate to
engage in sex in a safe way. I recommend that you read through the
website
Scarleteen (see link below), which has interesting information about
that
especially written for teenagers.
Do you know how to safely put on a condom? Do you know when during
sexual
intercourse you need to put the condom on and can remove it? Do you
know
what are the signs, symptoms and complications of all the STDs? Is your
girlfriend taking »the pill»? Do you know if your girlfriend has
already
been sexually active (and by that I mean, engaged in any kind of sexual
contact with another person like penetration, oral sex, etc.) and if
so, if
she has had recent STDs screening tests? What would you do if your
girlfriend got pregnant? These are only a few of the questions that
you
should be able to answer before you engage in sex.
I recommend that you discuss these issues with your girlfriend, since
if you
are to begin having sexual intercourse or any kind of sexual activity
with
her, there should be a good level of trust and communication between
the
both of you to make sure that you will each feel respected no matter
what
your decision regarding to the level of sexual contact that you are
ready to
have, and that the experience will be enjoyable and less stressful for
you
two. You might also wish to discuss with an older adult that you feel
confortable with, like your parents, a teacher or a doctor, who would
be
able to provide you with more information about safe-sex and about
sexuality
in general. If you live in Montréal, you can contact the Head and
Hands
center (see website below), which has a medical clinic that deals with
teens
and young adults; if you are not from Montréal, you can check to see if
there are similar services in your area.
Well, I hope that this was helpful Tyler! If there is anything else,
don’t
hesitate to contact us again !
www.scarleteen.com/
www.headandhands.ca/
Marilyn, for AlterHeros