#alterheros
#gender
#girl
#Identifying
#person
#society
#transgenderism
#transsexual
#transsexualism
2 juin 2009
Is having a sex-change acceptable if I am Muslim?
hi
I’m a muslim boy and I have always felt like I wasn’t the right gender. I always felt like I’m a girl. I even used to dress in my mum’s clothing when my parents went out or when we played as children I always used to want to dress up as a girl. I also always wanted to know what sex feels like as a girl. I often masturbate imagining this. I even went as far as to insert objects in my backside and masturbate this way. my question is do you think I am transsexual? if so can you give me some info on forums for people in similar states. also do you think as a muslim it is acceptable to have a sex change?

Kay Wo
Hi Shoaib,
Thanks for writing in to us at AlterHéros. It looks like there are two main issues that you’ve addressed in your post: transgenderism and transsexualism. Identifying as transgendered generally refers to a person who was born as a particular gender but does not fit into the conventional gender roles set out by society for that gender. In your case, you were born as a male but you do not fit in with the way society believes boys/men “ought” to behave. Though you may look like and are anatomically male, you do not feel like one and actually prefer to identify as a female. This is what is referred to as gender identity. You feel like a girl, you like to dress up in feminine clothing and you wish to experience sex as a girl. From the sounds of it, you do fit the profile of someone who identifies as transgendered.
When it comes to transsexualism, this term generally refers to a person who wishes to start living in society as a different gender. This can range from a variety of changes such as dressing differently, changing hairstyles, hormone therapy and even surgery. It really depends on the individual to decide how far they wish to go when transitioning into their new gender. In your case, you may identify as transsexual as well as transgendered if you wish to start living life as a girl/woman.
Identifying as transsexual is a pretty big deal because you’re really going against the grain of society. Gender issues pop up in the most unexpected of places. If you choose to start living as a girl, you might feel resistance from family, friends, the Muslim community, strangers and even with the law. Simply going to the toilet can be problematic if you don’t have a convincing appearance of a woman. You will have to legally change the gender on all your identification which can be a time consuming process. At the age of 18, you can start talking to your doctor about hormone therapy and surgical procedures but the cost of these options are extremely high and are often not covered by your healthcare plan. Long story short, depending on how far you wish to transition, it’s a long, rocky road and it’s important to have a good support system to get through it.
Though you didn’t mention it directly, the description of your sexual fantasies would appear to an outsider as same-sex desires (assuming that you look like a boy and masturbate thinking of men). Sexual orientation is a completely separate category from transgenderism and transexuality (i.e. you can be transgendered or transsexual and be straight or gay and vice versa). The only reason why this is being mentioned is that there is often conflict between Muslim belief and people who identify as lesbian, gay, bisexual, trans or queer (LGBTQ). It might be of interest to you to check out this article on the AlterHéros website that addresses homosexuality and transgenderism with respect to Islam:
https://alterheros.com/english/dossier/Articles.cfm?InfoID=76 This article also discusses the acceptability of sex reassignment surgeries for Muslims. You can also check out this website: http://etransgender.com/viewtopic.php?f=9&t=320 for Muslim quotes on transgender and intersexism. In terms of support groups and forums, check out http://www.al-jannah.co.uk/ as well as http://www.imaan.org.uk/
Hopefully you’ll find those websites useful and will be able to get the support that they have to offer. Transgenderism and transsexuality are extremely complex topics and are very subjective. It’s understandable to have a lot of questions about how you feel when you’re questioning your gender identity and potentially your sexual orientation, especially since you are Muslim. If you have more questions or wish to follow up with us, please do not hesitate to write back. Good luck!
Sincerely,
K-Wo for AlterHéros